کتاب دانشگاهی

قبل از فوران تاج کتاب دانشگاهی، ماهانه 1000 تا 1200 عنوان کتاب به کودکان تحت درمان در بیمارستان محک و سایر بیمارستان های ایالتی و دانشگاهی با بخش های خون و انکولوژی کودکان و نوجوانان در تهران اهدا می شد ، جایی که فروش کتاب فعال بود. کتاب های متناسب با گروه های سنی و علایق کودکان ، با تمرکز ویژه بر ادبیات و فرهنگ اقوام مختلف ، روی صندلی چرخدار قرار گرفت. با شیوع ویروس کرونا و نیاز به رعایت فاصله اجتماعی کتاب دانشگاهی، این فعالیت با شرایط موجود سازگار می شود. با کمک داوطلبان و روانشناسان ، این کتاب ها به پرونده های صوتی تبدیل می شوند و این بار در سراسر ایران ، به کودکان سرطانی توزیع می شوند. به مناسبت روز کتاب ، کتابخوانی و کتابدار ، با لیلا جعفری ، رئیس گروه روانشناسی محک ، به گفتگو نشستیم تا درباره جزئیات داستان سرایی مجازی همه کودکان سرطانی بحث کنیم.

وی در مورد لزوم بیان داستان درباره کودکان سرطانی گفت: پس از راه اندازی سبد کتاب و حضور آن در بیمارستان های دولتی و دانشگاه های علوم پزشکی اطفال و انکولوژی در تهران ، اقدام دیگری مبتنی بر کتاب دانشگاهی روایت قصه هایی درباره کودکان سرطانی در این بیمارستان ها از سال گذشته آغاز شده است. با شیوع گسترده ویروس کرونا ، ترال و کار داوطلبانه در بخشهای بیمارستان متوقف شد و کتابها فقط در بیمارستان ماهک به کودکان توسط روانشناسان اهدا می شد. در این شرایط اما تلاش شده است تا استراتژی های جایگزین اتخاذ شود که خوشبختانه منجر به ارائه خدمات استاندارد در زمینه کتاب و کتابخوانی شده است ، نه تنها بدون محدودیت ، بلکه فرصتی برای ارائه کتاب دانشگاهی آنها به فرزندان ما از سایر استانها نیز فراهم شده است. “بر این اساس ، با کمک داوطلبان ، پرونده های صوتی برای داستان گویی ایجاد می شود و برای کودکان محک ارسال می شود.”

ویژگی های داوطلبان قصه گویی مقایسه ای چیست؟
جعفری با اشاره به الزامات داوطلبان قصه گویی ادامه داد: طبق دستورالعمل های بیمار که توسط گروه روانشناسی محک تهیه شده است ، داوطلبان بالای 20 سال که آموزش های ذهنی لازم را دارند ، آموزش های لازم را کتاب دانشگاهی برای برقراری ارتباط با کودکان با بیماری. آنها به سرطان مبتلا می شوند. مهارت های این افراد باید به گونه ای باشد که در این روند از آسیب روانی به خود و فرزندان ما جلوگیری کند. اگر آنها ارزیابی روانشناختی را پشت سر بگذارند و مطمئن شوند که شرایط را برآورده می کنند ، “آنها آماده کار با بیمار هستند که یکی از شاخه های آن داستان سرایی است.”

داوطلبان قصه گویی باید كتاب و ادبیات كودكان و نوجوانان را بشناسند و بتوانند از ارتباطات و تجربیات خود برای دستیابی به اهداف استاندارد استفاده كنند. “زیرا آنها نه تنها در خواندن داستان ، بلکه همچنین در نحوه تنظیم ، طبقه بندی ، تشویق کودکان و ایجاد کنجکاوی در موضوعات آنها نقش مهمی دارند.”

وی در ادامه به شرح فعالیت های داستانی داوطلبانه در دوران کرونا کتاب دانشگاهی پرداخت و گفت: “در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا ، امکان کار حضوری برای این داوطلبان وجود ندارد. “به همین منظور داوطلبان داستان نویسی با کمک گروه روانشناسی محک همراه با درمان کودکان از راه دور با ضبط فایل صوتی داستان از فاصله دور ، آزمایش می شوند.

معیارهای انتخاب کتاب برای کودکان مبتلا به سرطان چیست؟
رئیس گروه مرجع روانشناسی با اشاره به ملاک های انتخاب داستان  کتاب دانشگاهی و کتاب که موضوع مهم دیگری در این زمینه است ، افزود: از آنجا که نوع داستان ها به روانشناسان معیار کمک می کند تا زمینه ای مربوط به کیفیت زندگی فرزندان ما ایجاد کنند ، موضوع آنها برای کاهش اضطراب انتخاب شد. خشم و افسردگی را در کودکان مبتلا به سرطان تشدید نکنید و مشکلات خانوادگی را تحت الشعاع قرار ندهید. “كتابهای اختیاری معمولاً آموزش مهارتها ، آشنایی با مشاغل مختلف ، رنگ آمیزی و درمان هستند.”

سرانجام ، جعفری درباره برنامه آزمایش پس از تاج در آینده در زمینه کتاب دانشگاهی داستان سرایی و داستان درمانی گفت: “این کار می کند.”

ادبیات نقش مهمی در درمان کودکان مبتلا به سرطان دارد. فعالیت های مرتبط کتاب دانشگاهی در این زمینه ، به عنوان یک مکمل ، درد ، اضطراب ، استرس و ترس از سرطان و مراحل درمان را کاهش می دهد و باعث مقاومت بیشتر کودکان در برابر دریافت و تزریق داروها می شود. ما امیدواریم که با حمایت مردم خیرخواه این زمین کتاب دانشگاهی، هر روز خدمات بهتری به کودکان سرطانی که با این بیماری جدی قهرمانانه می جنگند ، ارائه شود.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>